Rabu, 2 September 2009

Hang Tuah dan Persoalan?.

Sejauh manakah benar kewujudanmu?. Sesungguhnya diriku sering bermonolog adakah benar dirimu wujud. Seribu persoalan hadir dan sentiasa menanti jawapan yang benar-benar jitu mengenai kehebatanmu dirimu.

Sejauh manakah kebenaran yang mengambarkan kepahlawanan dirimu. adakah benar seperti yang dikhabarkan tentang kegagahanmu menentang musuh. Walau seribu yang datang, dengan kepintaranmu dengan senang mampu mengalahkan setiap daripada mereka.

Di akhir ini, muncul khabar angin yang menguar-uarkan bahawa dirimu adalah seorang perempuan. Alasannya adalah kerana ketidak sanggupan Hang Jebat untuk membunuhmu. Namun hal ini mungkin boleh disangkal kerana adanya Hang Nadim yang dikatakan keturunanmu. Timbul persoalan dalam diriku, dimanakah keturunanmu selepas Hang Nadim? Adakah turut mengikut jejakmu pergi bertapa?.

Berbagai andaian hadir di kotak pemikiran ini, adakah dirimu hanya lagenda semata-mata, atau mungkin cerita rakyat pada suatu ketika sebagai hiburan...........semata-mata.......
Walaubagai manapun, sehingga abad ini sanjungan terhadap dirimu tidak pernah lekang dari percakapan manusia. Dengan title Hang Tuah Wira Melayu dan sloganmu 'takkan hilang Melayu di dunia'.

1 ulasan:

  1. Solehah yang manis,

    boleh teroka isu gender dalam Tuah sdr.
    Tuah berhadapan konflik siapa dirinya yang sebenar. selamat berimaginasi!

    BalasPadam